Webinar series

Children’s Rights in Palestine, Touching base on Palestinian Child’s Day

Defence for Children International (DCI) launched a series of webinars on 5th April 2024, International Day of Solidarity with the Palestinian Child, to raise awareness about the rights of Palestinian children.

The subsequent webinars are scheduled for 8th May, 17th May, 31st May and one more on 2nd July with a hybrid meeting near Geneva on 2nd May, coinciding with the Annual Rafto Prize meeting of laureates. DCI-Palestine is the 2023 Rafto Prize Laureate.

The webinars bring together a range of high-level expert Palestinian and international speakers to discuss how best to support Palestinian children, meet their immediate needs, start healing the harms caused, provide pathways to a sense of justice and accountability, and ensure their rights are respected and implemented.

2nd July 2024, 14:00 – 16:00 CEST

Panellists:

 

Moderator: Bethany Ellis, Watchlist on Children and Armed Conflict

 

  • Giovanni Di Girolamo, Head of the Middle East and North Africa Unit, Commission’s Directorate-General for European Humanitarian and Civil Protection Operations (ECHO)
  • Rana Nashashibi, Director of the Palestinian Counselling Centre
  • Francesca Albanese, United Nations Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967
Play Video

Action points:

  1. Immediate Ceasefire: Call for an immediate ceasefire to halt the violence and protect civilians.
  2. Humanitarian Access: Ensure safe and unrestricted humanitarian access to and within Gaza to reach affected populations, including opening all access crossings.
  3. Safe Movement: Guarantee the safe movement of humanitarian workers and supplies to support aid delivery.
  4. Protect Civilian Infrastructure: Respect and protect civilian infrastructure, such as shelters, schools, health facilities, and utilities, to prevent loss of life, disease outbreaks, and ensure care for the sick and wounded.
  5. Respect International Law: Urge all parties to the conflict to respect international humanitarian law to safeguard civilian lives and property.
  6. Medical Access: Allow urgent medical cases to safely access critical health services or be evacuated, ensuring that children evacuated for medical reasons are accompanied by family members.
  7. Family-Based Care: Promote family-based care options for children deprived of parental care, avoiding excessive institutionalisation.
  8. Support for HRDs: Provide protection and support for Palestinian human rights defenders and NGOs documenting the situation, recognising their essential role despite crackdowns.
  9. Accountability and Justice: Press for accountability by urging the ICC to issue arrest warrants and for countries with universal jurisdiction to ensure justice is served for violations committed during the conflict.
Read full summary here

بيان صحفي منظمة دولية لحقوق الأطفال تشجب إعدام الأحداث بشدة

 

بيان صحفي
للنشر الفوري
جنيف – سويسرا
15 2013

 

منظمة دولية لحقوق الأطفال تشجب إعدام الأحداث بشدة

 

تشجب الحركة العالمية للدفاع عن الأطفال DCI بشدة إعدام سبعة شباب رميا بالرصاص يوم الثالث عشر من اذار 2013 في المملكة العربية السعودية ، بالإضافة إلى إعدام شاب في اليمن يوم التاسع من اذار 2013, نتيجة لجرائم ارتكبوها وهم أحداث. اذ تعرب الحركة العالمية للدفاع عن الأطفال DCI عن أسفها الشديد بعد تجاهل النداءات المتكررة وجهود الضغط التي مارسها المجتمع المدني المحلي والدولي، اضاقة الى جهود عديدة من الأمم المتحدة من أجل عدم تنفيذ حكم الإعدام.

 

قامت DCI فرع اليمن (المدرسة الديمقراطية) وبرلمان الأطفال بإبلاغ DCI انه في الوقت الحالي تم الحكم على 20 حدث في اليمن بالإعدام.

يقول جمال عبدالله الشامي, رئيس فرع DCI باليمن:

 

“نأسف لتنفيذ حكم الإعدام على الحدث محمد عبد الكريم هزاع،ونطلب من المجتمع المدني المحلي باليمن والمجتمع الدولي على حد سواء توحيد الجهود لإنقاذ عشرين من الأحداث آلاخرين والذين قد يتم تنفيذ حكم الإعدام بحقهم في أي وقت”.

,

وتؤكد DCI انه بغض النظر عن العمر المزعوم للأشخاص وقت ارتكاب الجريمة والمحاكمة وإصدار الحكم أو تنفيذ،فان المادة 37 من اتفاقية الامم المتحدة الدولية لحقوق الطفل (CRC) تنص على انه ” تكفل الدولالأطراف:

أ‌)        ألا يعرض أي طفل للتعذيب أو لغيره من ضروب المعاملة أو العقوبة القاسية أو اللاإنسانية أو المهينة. ولا تفرض عقوبة الإعدام أو السجن مدي الحياة بسبب جرائم يرتكبها أشخاص تقل أعمارهم عن ثماني عشرة سنة دون وجود إمكانية للإفراج عنهم…”

 

ولقد صدقت كل من اليمن والمملكة العربية السعودية على هذه الاتفاقية، و يجب أن تحترم الدول الأطراف الحق في الحياة وغيره من حقوق الإنسان ذات الصلة المنصوص عليها في الاتفاقية، علاوة على حمايتها و

الالتزام بها. وبالاسترشاد بهذه المبادئ الأساسية لحقوق ، تناشدDCI حكومة كل من اليمن والمملكة العربية السعودية بوقف عقوبة الإعدام على الأحداث مرتكبي الجرائم واتخاذ كافة الإجراءات الضرورية لإرجاء تنفيذ أحكام الإعدام المعلقة على الأشخاص مرتكبي الجرائم قبل إتمام الثامنة عشرة سنة من العمر.

 

من ناحية أخرى ، تناشد DCI السلطات اليمنية والسعودية بالوفاء بالتزاماتهم وعهودهم بحسب الاتفاقيات والمعايير الدولية لحماية الأطفال الأكثر عرضة للخطر ، علاوة على احترام وضمان حقوق الإنسان للأطفال وفقاً للالتزامات الدولية.

وتعد المملكة العربية السعودية واليمن حكومتين من أصل أربعة حكومات معروف أنها في الخمس سنوات الأخيرة طبقت حكم الإعدام على أشخاص كانوا أحداث وقت ارتكاب الجرائم. وترفض DCI عقوبة الإعدام في كافة الأحوال حيث أنها بطبيعة الحال عقوبة لا رجعة فيها وغير إنسانية. إن القضاء على عقوبة الإعدام يعد جوهرياً من أجل حماية الكرامة الإنسانية والتطور التدريجي لحقوق الإنسان.

 

تنادي ال DCI الدول الأطراف بإلغاء عقوبة الإعدام تماما من تشريعاتها المحلية، خاصةً وجوب وضع بدائل للاعتقال بعين الاعتبار أولا عند إصدار الحكم على الأطفال (المادة 40 من اتفاقية حقوق الطفل).

 

حول الحركة العالمية للدفاع عن الأطفال (DCI) :

هي منظمة قاعدية حقوقية غير حكومية . تعمل المنظمة على ترويج وحماية حقوق الطفل على الصعيد الدولي، والإقليمي، والوطني والمحلي. وهي من المنظمات الرائدة في تناول القضايا المتعلقة بعدالة الأحداث ولها وجود ميداني في خمسة قارات: 45 فروع وطنية، ويوجد مكتب الأمانة الدولية بجنيف.

 

المسؤول الإعلامي

لمزيد من المعلومات، برجاء مراسلة info@defenceforchildren.org.